mercoledì 1 febbraio 2012


Un alt tip de decoratie se obtine prin zgarierea cu un varf metalic a vasului dupa inmuierea sa in substanta coloranta, aparand astfel culoarea pastei. O alta tehnica, intalnita in special in sudul Romaniei, consta in aplicarea in relief a unor snururi, braie sau rozete de pasta.
Cromatica vaselor de ceramica pastreaza traditii stravechi. Ceramica rosie din sud-vestul tarii este de provenienta romana, iar galbenul, verdele si albul din diferite centre indica traditii bizantine. Toate culorile folosite sunt naturale.

olaritul

Ornamentarea vaselor
USCAREA SI ARDEREA VASELOR

Dupa modelare vasele se pun la uscat, la umbra, timp de cateva zile. Dupa uscare sunt inmuiate intr-o zeama alba sau rosie, preparata din apa si huma, numita popular „albeala”, iar in limbajul etnografilor „angoba”. Peste aceasta se astern ornamentele solar, vasele sunt stivuite, date la cuptor, iar cand se foloseste smaltul se fac doua arderi.
       Ornamentarea vaselor
In creatia sa plastica, olarul a folosit un repertoriu bogat de forme si simboluri, realizand structuri compozitionale de mare rafinament artistic. Astfel, pe suprafata angobata a vasului erau trasate cu ajutorul cornului sau a pensulei, motive ca meandrul, calita ocolita cu sori, creanga bradutului, aripa hultanului, pana, ochiul de iepure, sarpele, degetutele, florile campului, folosind nuante de alb, albastru si cafeniu. La final, vasul era impregnat cu un strat translucid de smalt, de buna calitate, ceea ce potenta rafinamentul artistic al vaselor. Cea mai raspandita tehnica de decoratie foloseste un corn de vita avand in varf o pana de gasca. Prin corn se scurge culoarea prin pana de gasca. Avem astfel o veritabila penita. Decorurile fine se pot obtine folosind un betisor fire de par de porc mistre.
Modelarea vaselor
FRAMANT

Aceste bucati de lut, cunoscute si sub numele de "turte" sunt aduse in atelier si asezate pe o platforma de lemn. Urmeaza framantari repetate cu picioarele, apoi cu mainile pana cand capata un aspect unsuros. Lutul este apoi taiat felii cu cutitoaia, care iarasi se amesteca, si se bat cu maiul pentru a obtine o pasta omogena. Cand olarul considera ca pasta este buna aceasta se imparte in bulgari rotunjiti si de marime egala. Dospirea si framantarea se inscriu printre cele mai importante operatii, migaloase si obositoare, dar care asigura in buna parte calitatea produselor.
       Modelarea argilei
Bulgarii de lut ajung apoi pe roata de modelat. In aceasta etapa foarte importanta este coordonarea adecvata a vitezei rotii cu apasarea usoara a bucatii de argila si modelarea treptata a acestuie. Argila se inalta ca un turnulet si din acest moment se actionaza pentru formarea interiorului. Netezirea si finisarea peretilor se face cu o bucata de lemn numita „pieptene” si cu o bucata de piele „potlogul”. Toate acestea se petrec cu mare repeziciune, modelarea unei strachini simple nu dureaza mai mult de un minut. Sunt uimitoare trecerile prin diverse forme geometrice, sfera, trunchi de con, cilindru, etc.
DOSPIREA

Argila, de cea mai buna calitate, extrasa din "coasta dealului”, este adusa in curte si lasata la "dospit” vreme de cateva saptamani. In cadrul acestui proces, argila este maruntita si udata cu apa la un anumit interval de timp. Apoi, lutul este taiat in bucati mari, batute cu maiul si udate.
Olaritul

Roata e formata din doua discuri, unul mai mic sus si unul mai mare in partea de jos, acestea fiind unite printr-un ax vertical. Pe discul de sus se pune bulgarele de pamant, iar discul de jos este miscat de olar, imprimandu-i cu piciorul o miscare circulara destul de rapida. Astfel, roata se invarteste, obtinandu-se forme circulare cu contur regulat.
Sa urmarim etapele si succesiunea lor, prin care lutul simplu, se transforma intr-un obiect de arta populara.

olaritul

Olaritul

olaritul

olaritul

OLARI

Principalele etape ale prepararii lutului inainte de ardere (curatire, dospire, framantare, modelare, uscare, ornamentare), sunt sugerate de uneltele folosite: troaca, mezdreaua, cutitoaia, fachiesul, si plotogul, cornul si gaita. Nu lipseste nici morisca de mana – rasnita utilizata pentru macinarea fina a oxizilor de plumb si a nisipului sau pietrei ce intrau in compozitia smaltului aplicat pe vase intre doua arderi in cuptor. Din cadrul acestui instrumentar, un rol deosebit il detine roata olarului sau roata pentru modelat.

olaritul


Multimea vaselor produse isi poate gasi o explicatie in obiceiul ca la nunta sau la inmormantare acestea sa fie sparte. Multe vase se spargeau si inaintea inceperii postului, pentru ca bucatele mancate sa nu fie puse din greseala intr-un vas vechi si sa se “spurce” cu mancare “de dulce”. Oalele se adunau in fundul curtii si se spargeau cu ciomagul, fiind apoi inlocuite cu altele noi. Pana si “prepeleacul” (par cu cateva ramuri in varful carora erau agatate oalele cu gura in jos, ca sa se scurga dupa ce au fost spalate) era distrus, pentru a nu spurca noile vase.
Mestesuguri traditionale - Olaritul

olaritul


Taranul din vechime nu se inconjura de lucruri multe, stralucitoare si moarte. Obiectele lui erau putine la numar, niciodata pur decorative, impersonale, anorganice. Avea la indemana lucrul viu al mainilor lui care rostuiau materia, innobiland-o prin efort si suferinta. In acest sens, olaritul este o munca obositoare ce necesita forta, indemanare si cunostinte deosebite. De aceea, olaritul este un mestesug rezervat in exclusivitate barbatilor, femeile ajutand eventual doar la decorat.
Mestesugul olaritului avea in primul rand un rol practic, dar ceramica este folosita si in scop decorativ, in constructii sau pentru anumite ritualuri. Locuinta taraneasca cuprinde o varietate de vase de lut - oale, ulcioare, cani, strachini, chiupuri, blide, oale pentru tinut laptele, oale enorme in care se pregatea mancarea pentru sarbatorile religioase, vase pentru flori, statuete, fluiere, jucarii etc.

olaritul

Olaritul
OLARIT

Olaritul reprezinta o indeletnicire pe care noi romanii o mostenim din adancul timpurilor, de la indepartatii nostri stramosi din neolitic, dar totodata a fost si este una dintre cele mai propice modalitati de materializare a insusirilor artistice. Prin forma, proportii, decor si culoare vasele de orice tip au intrunit pe langa rosturile practice si virtuti artistice decurgand din stiinta, inventivitatea si imaginatia mesterului popular, din stapanirea tehnicilor si a mestesugului.

olaritul

Industria si produsele sale de serie au provocat o indelungata si ireversibila criza a mestesugurilor populare. Unele dintre ele au disparut, altele inca mai supravietuiesc, anacronice cu vremurile sau ca expresii ale postmodernismului. Putine sunt mestesugurile noastre populare in care filonul traditional se manifesta cu vigoarea si prospetimea pe care le releva domeniul ceramicii. Situat la cumpana dintre mestesug si arta, olaritul, - aceasta ocupatie prin care, din cele mai vechi timpuri, pamantul, apa și focul au prins suflet in mana taranului roman - se bucura si astazi de o larga pretuire.

olaritul

LUT PENTRU OLARIT
Una din cea mai veche indeletnicire inceputa de om, olaritul este pentru cei mici o metoda perfecta de a-si explora creativitatea.
Cercetarile au aratat ca implicarea celor mici in secretele artistice aduce profituri reale in viata reala, ce tin de rezolvarea problemelor, sentimentele de realizare personala si incredere in fortele proprii.
Puteti aduce propriul curs de olarit la domiciliu pentru copilul dumneavoastra prin roata olarului care impreuna cu materialul de baza, lut pentru roata olarului devine o jucarie extraordinara, care sigur ii va capta atentia celui mic. Lutul este un mediu superb pentru copii, tactil, pe care putini l-au incercat vreodata.
Lutul pentru roata olarului nu este nimic altceva decat argila aleasa cu grija, cu timp crescut de intarire pentru a oferi copiilor suficient timp sa-si descopere creativitatea.

olaritul

CERAMICA
De-a dreptul impresionantă este cantitatea și calitatea ceramicii geto-dacilor, fapt atestat de descoperirile arheologice.
Meșterii daci au început să folosească roata olarului din prima jumătate a sec. V î.e.n. Alți cercetători susțin însă că roata olarului ar fi fost folosită pe teritoriul geto-dacilor începând din sec. III î.e.n. La geții din Dobrogea și din câmpia de sud a Olteniei și Munteniei, tehnica lucrării ceramicii la roată se constată din secolele VI-V î.e.n. Deși ceramica lucrată cu mâna de geto-daci datează dintr-o perioadă mai veche (vasele descoperite la Tariverde datează din sec. VI î.e.n.), o producție locală caracteristică, de ceramică tipic geto-dacă apare mai întâi în perioada secolelor V-IV î.e.n. După o perioadă considerată „medie” (sec. III-II î.e.n.), epoca de aur a acestei ceramici este atinsă între aproximativ 100 î.e.n. și 106 e.n.; dată la care, odată cu cucerirea romană, ceramica geto-dacă va fi mult influențată (și treptat înlocuită) de produsele lucrate cu tehnica de depurare a pastei folosită de romani.
Olarii geto-daci au preluat uneori de la meșterii străini unele procedee tehnice, sau anumite forme și motive ornamentale, imitând (de pildă) cupele grecești de tipul celor din Delos; dar formele vaselor geto-dace sunt în marea lor majoritate originale. Și dacă la aceasta se mai adaugă și faptul că ceramica fină, cerută de clienții bogați, mai era uneori și pictată cu motive animale sau vegetale (mai rar umane), se constată că meșterii olari din Dacia nu erau întru nimic inferiori meșterilor celorlate popoare antice care la acea dată se aflau pe aceeași treaptă de civilizație.
Chiar din perioada secolelor V-IV î.e.n., când repertoriul de forme era încă sărac, apar, lucrate cu mâna, cele două forme caracteristice pentru ceramica geto-dacă: ceașca cu toartă (așa numita ceașcă dacică) și farfuria cu picior înalt, „fructiera”, cum i se spune de obicei, fiindcă seamănă într-adevăr cu o fructieră clasică. Cea mai veche ceașcă dacică cunoscută (găsită la Schela Cladovei, lângă Turnu Severin) datează din sec. II î.e.n. Ornamentația este încă simplă, reducându-se la linii incizate, alveole făcute cu degetul, precum și proeminențe în relief de brâie, butoane, uneori chiar reprezentări schematice de flori sau animale. În secolele III-II î.e.n. vasele sunt lucrate mult mai îngrijit. Formele de bază rămân aceleași, dar cu un număr mare de variante și (fără a fi încă pictate) cu un mult mai bogat repertoriu ornamental: brâu în relief cu alveole, torți (în cazul cănilor de lux) lucrate în torsadă, ornamente lustruite. Nu este, firește, cazul chiupurilor, a vaselor mari servind la păstrarea proviziilor, îngropate în pământ și atingând chiar o dimensiune de 2,20 m.
În perioada ei de apogeu (sec. I î.e.n.-sec I e.n.), ceramica geto-dacă era în general lucrată cu roata (această tehnică predominând cantitativ în sec. I e.n.). Apar acum, sub influența ceramicii elenistice, vasele pictate: peste angoba (vopseaua) alb-gălbuie, motive geometrice, mai simple sau mai complicate, elemente vegetale redate fie naturalist fie stilizat, reprezentări (niciodată umane) de păsări și animale reale sau fantastice. Culorile folosite sunt de obicei roșul și brunul (în diferite nuanțe); mai rar, galbenul și negrul. Păsările și animalele sunt redate în mișcare sau în repaos, uneori având probabil semnificații simbolice și fiind, poate, angajate într-o compoziție, într-o scenă; dar până în prezent nu s-a descoperit niciun vas întreg care să confirme această presupunere.

olaritul


Ceramiche tradizionali rumene sono tra i migliori in Europa. Una professione antica della ceramica praticata fin dai tempi antichi, stand bella testimonianza di ceramica neolitica, l'epoca in Romania si è sviluppata una civiltà straordinaria. In questo quadro mette in evidenza Cucuteni cultura (dal nome di un villaggio situato a nord-ovest di Iasi), che ricercatore americano chiamato unico in Europa 5000 anni fa. Le navi che appartengono a questo periodo sono stati circondati da una grande diversità, sono ricca e varia dipinti i motivi principali della spirale meandri, triangoli, colorato in rosso e delineati in nero su bianco.Oltre a vasi e statuette erano fatti di culto, antropomorfi (soprattutto donne) e zoomorfe. Ceramiche Cucuteni, di alta qualità, è ammirato in tutto il mondo per le forme e le decorazioni. vasi sono stati fatti nella cultura Boian (con angoli più dritto e decorazione meandro, ottenuta per asportazione riempito di argilla bianca) e Hamangia caratterizzato da plastica antropomorfi (statue Pensatore e le celebrità femminili sono a riposo, che si trova oggi nel Museo Archeologico di Costanza ). In Valacchia Gumelnita sviluppato cultura, con vasi decorati con incisioni, il motivo a spirale rimane dominante. Nel corso degli anni 300 aC i Celti portare spazio tornio Daci, i motivi di origine celtica si trovano oggi in ceramica rumena. Come i vasi ceramica La ceramica è un lavoro tedioso, che richiede forza, abilità e conoscenze particolari, ogni errore può portare alla distruzione della nave, in modo da la ceramica è un mestiere limitato a uomini, donne alla fine aiutando decorato solo. uomini rimuovere argilla da luoghi speciali , portiamo in casa e impastare con le mani, i piedi, o un martello di legno, mescolandolo con l'acqua. La pasta così ottenuta viene pulito dalle impurità, sta tagliando a fette sottili e poi di lavoro al volante. La ruota è composta da due dischi, uno basso e uno più in alto in basso, sono uniti da un asse verticale. Il disco è stato posto al di sopra del bulgarele terra e il disco è stato spostato in basso ceramiche, stampe e piedi con un movimento circolare abbastanza veloce. Così, la ruota gira, ricevere moduli forma regolare circolare. Formazione dei vasi richiede una tecnica speciale e un alta velocità di lavoro, come pasta secca non ha bisogno di (a volte il piatto è fatto anche in 40-50 secondi). Dopo la modellazione, i piatti pochi giorni lasciarla asciugare all'ombra e poi vengono bruciati in forni speciali, dopo essere stato decorato e smaltato alla fine (a contorni interni sono solo smaltuieste e spigoli). Ceramica nera e ceramica rossa a seconda di come viene bruciato, la ceramica può ottenere nero o rosso. ceramica nera è di origine dacica, avendo una grande importanza in epoca pre-romana Dacia. Per raggiungere questo obiettivo, la pasta viene sottoposta ad una combustione incompleta (bruciore inossidabile), soffocando forno in un dato tempo. Così, i vasi vengono bruciati in fosse come un tronco di cono con il top-up, fino a 1,5 m di profondità per scavare un buco Oltre a comunicare con il primo attraverso un piccolo canale in cui il calore. Mettere i piatti nel primo foro. Quando sono cotti dal calore e diventa rosso, coperto da uno spesso strato di argilla umida, che tappo canale e collegare i fori. Quindi, continuare a bruciare senza ossigeno e ottenere pentole grigio o nero. ceramica nera ancora fatto oggi in Romania, essendo conosciuto come un bordo in ceramica (villaggio nella contea di Suceava). Ceramica rosso, ottenuto dalla combustione in un sistema ossidante, tradizione rumena ha elementi. Al fine di ottenere, dopo l'essiccazione piatti in ammollo in una tintura a base di argilla mescolata con acqua, poi applicare la decorazione. Ceramica rosso smaltato e non, si trova nel 90% in Romania. Tecniche di decorazione in Se ceramica nera, la decorazione è ottenuta la lucidatura con una pietra speciale, grigio tracce lasciate dai muri ancora incombusti miscelazione con il black-metal nave. Ceramica rosso può decorare con diverse tecniche. Il più largamente usato un corno di mucca con un equipaggio superiore piatta. Il colore corno scorre attraverso la banda, che somiglia così una penna. Un ambiente raffinato può essere ottenuto utilizzando un bastone con qualche pelo di cinghiale. Un altro tipo di decorazione si ottiene grattando con un top in metallo della nave dopo ammollo in tinta, così che appare colorato in pasta. Un'altra tecnica , si trovano principalmente nel sud della Romania, consiste nell'applicazione di rilievo di corde, cinture o rosette di pasta. colori naturali con colori vernice ceramica sono di derivazione naturale, basato sulla conoscenza antica. Rosso è ottenuto da un suolo ricco di ossido di ferro (chiamato russo) ha trovato le valli, a una profondità di 2-3 m. E 'asciutto, tritare finemente, e immergerlo in acqua rasneste. È ottenuto come un liquido viscoso viene filtrato attraverso un panno o setaccio e dare una sostanza lucida. nero ed è ottenuto da un terreno particolare, che si trova nella terra dopo l'erosione pioggia. verde è costituito da scorie prodotte dalla combustione nel forno a filo di rame. Peeling scorie, sono a terra, macinare e mescolare con l'argilla. Bianco è composto da calce mescolata con montagna in pietra bianca, bruciate e frantumate. Giallo è composto da argilla di Medgidia (che è il motivo per questo è raro), mescolato con Ruse. cromatico in ceramica mantiene le antiche tradizioni. Ceramica rossa nel paese sud-occidentale di origine rumena, e giallo, verde e nero da vari centri indicare la tradizione bizantina. simboli e motivi sono principalmente motivi decorativi geometrici e fitomorfi, avimorfe e zoomorfe. Il primo motivo decorativo è il triangolo , che si riunisce e ceramiche preistoriche e appare in diverse forme di lupo dente (una serie di triangoli delle stesse dimensioni) o sega (triangoli disposti alternativamente su e giù). spirale è particolarmente Cucuteni e ceramiche Boian, fatta da di solito argilla bianca. Spiral è un motivo molto antico, la ceramica occidentale rispetto allo stesso periodo e anche alla fine, Mediterraneo saperlo. ondulati ondulazioni o è ampia, ognuno contenente un motivo decorativo diverso all'interno o vicino alle ondulazioni, che non permettono interleaving di altri ragioni. fitomorfi dei motivi, il più comune è l' rami di abete , la ragione antica, ceramica preistorica utilizzato, apparendo poi vasellame in ceramica decorato con il nero e il colore. Ramo di abete simboleggia permanenza associati, che rappresenta l'albero della vita. E 'spesso dipintavite (simbolo cristiano), e spighe di grano , trifoglio , grappoli d'uva , gemme , foglie e fiori , più stilizzata. avimorfe ragioni e si verificano meno spesso zoomorfe, appartenenti alla tradizione bizantina. Incontra gli uccelli , pollame e pesce (simbolo cristiano). Per ceramica Horezu motivo specifico è Gallo .motivi simbolici molto interessanti relative a credenze antiche, pre-cristiana, il culto associati con il Sole, che ha sostituito quella della fecondità nell'età del bronzo. Il sole è stilizzato in rosette, spirali, cerchi concentrici o semplici a spirale, o anche immagine antropomorfizzati del suo oggetto. Incontrare e ragnatele o ali di farfalla. vasai ceramisti di solito sono seduti in dispositivi zona pericolosa invasione nelle regioni collinari o montuose, molto raramente semplice. Una condizione necessaria è stato e la vicinanza delle cave di argilla e foreste, ceramisti dove prese la legna per la nave brucia. artigiani erano organizzati in corporazioni, in cui ora ci sono centri olaresti. Da qui, iniziano con piano verso la merce nei centri outlet. L'eccezione era l'area Horezu , in cui gli acquirenti sono stati quelli che sono venuti a vasellame, ceramiche a causa di particolare qualità. Olari venduto per soldi, ma più spesso in scambi di natura. Un vaso di terracotta vale come il contenuto in grano o mais, o due volte come contenuti nelle mele o patate. Abitudini ceramica relativi vasi folla i loro prodotti possono trovare una spiegazione nel matrimonio o funerale personalizzati come sono rotti. Molti vasi pausa e prima di iniziare il lavoro, perché il cibo consumato non è inavvertitamente messo in una bara e contaminarsi con cibi dolci. Riuniti nei vasi cortile e rompere con il club e viene successivamente sostituito con quelli nuovi. Anche Prepeleac (anche un paio che erano appesi rami sulla cima di vasi a testa in giù per drenare dopo essere stati lavati) è stato distrutto, in modo da non contaminare i vasi nuovi. varietà di ceramiche pentole conoscere un varietà di forme, motivi decorativi e colori. Questo non solo differiscono a seconda dell'area, ma a seconda della nave di destinazione. I vasi pastori sono solidi e hanno tre gambe per essere messo sul fuoco acceso dai pastori nel settore, portando cibo e pentole usate per il campo al di sopra della bocca hanno una maniglia per essere trasportato facilmente. vasi di ceramica sono non solo possibile ma anche giocattoli, strumenti musicali, articoli per la casa e vari elementi architettonici. figurine, giocattoli e perso il loro significato originario di oggetti nel tempo rituale, trasformando in oggetti puramente decorativi. Sono soprattutto figure di persone (soprattutto donne) e gli animali, di cui più spesso si incontrano a cavallo, maiale (un simbolo di fortuna), cervi, pesci, leone, ariete, orsi, serpenti e uccelli (cuculo e gallo appaiono come il fischio). Se pentole sono fatte da uomini e piccoli oggetti sono realizzati da donne e bambini esserlo pezzo per pezzo. Gli strumenti musicali sono realizzati in ceramica e fischietti ocarinele prima, e di solnitele piccoli articoli per la casa, pusculitele , macchine da stiro, vasi di fiori, vasetti di marmellata a forma di animali. Tutti sono elementi in ceramica e architettonici come spille o Tepee casa, mettere su il bordo del tetto per coprire la combinazione di acqua e con ricca ornamentazione in rilievo, privo di uccelli con le ali spiegate. L'uso della ceramica artigianale della ceramica è legato principalmente al cibo, ma viene utilizzato anche in ceramica per scopi decorativi in costruzione (ad esempio per le piastre stufe) o in connessione con certi rituali. casa contadina include una serie di vasi di terracotta - vasi, chiupuri, brocche, tazze, ciotole, piatti, pentole per la terra del latte, pentole enormi quando si prepara il cibo per celebrazioni religiose, vasi di fiori, pentole, padelle, le forme Le torte, candelieri, statue, fischietti, giocattoli, ecc. ceramica non smaltata è nero e il rosso utilizzato per programmi di utilità, si trova principalmente nelle cucine contadine, come vasi, brocche, ciotole, vasi, piatti, latte ecc.vasi vetro, ornato e colorato e sono utilizzati per gli scopi pratici, ma anche per decorare gli interni. pentole appese travi, poste sulle pareti, insieme al, tessuti per arredamento ed eccezionale scenario Camera icone contadine Tipo. Decorazione d'interni con bellissimi vasi decorati personalizzati incontra in tutto il paese, ma ha il maggiore sviluppo nel sud della Transilvania. vetrina sono oggetti fatti in occasioni speciali come matrimoni grandi brocche, statue che rappresentano animali. matrimonio brocche rituali lega e le relazioni familiari. Prodotti custom Olurile Nanasi del fascio è conservato nelle case Oas, i tavoli camera bianca casa rustica in brocche mantenuto l'Oltenia di pollo a forma di uccello, antico simbolo di fecondità. impianti di produzione è ben notoceramiche Horezu (Valcea), i Carpazi meridionali, una ceramica di lusso, finemente decorato, usato come decorazione d'interni. ceramiche Belle sono realizzati in Suceava, Maramures, Olt e Sibiu.















Ceramica



















ceramica1
















brocche





















cocoshorezu












pentola PEG




ceramica2






















pentole









Punteggio : Nessun voto<- indietro

Commenti (4)
giusta stima di Maria il 2007/11/11 02:46 Golban
congratulazioni a 2004/06/24 24:30 da elena
Eccellente! di ANDA sulla 26/02/2004 02:36
Congratulazioni per il 2004/01/19 06:22 Marinescu H.

Ci sono 1 visitatori sul sito, 0 registrati e 1 ospiti.

Clicca qui!


Il carrello è vuoto Entra nel negozio on line



Bordo delle navi 7 $ 5 dollari



Dettagli   Aggiungi al carrello


Romania Tshirt 11,95 dollari


Dettagli   Aggiungi al carrello


Maschera tradizionale 58,25 dollari


Dettagli   Aggiungi al carrello
Copyright © 2003-2004 Traditional Art SRL | Termini e Condizioni | Informativa sulla privacy | sviluppato da HugeTeam


Trafic.ro - le classifiche e le statistiche per i siti web rumeno





In cazul ceramicii negre, decorarea se realizeaza prin lustruire cu o piatra speciala, urmele cenusii lasate de aceasta pe peretii inca nearsi imbinandu-se cu culoarea neagra-metalica a vasului.ica rosie, smaltuita sau nu, se intalneste in proportie 

Ceramica rosie se poate decora utilizandu-se mai multe tehnici.de 90% pe teritoriul Romaniei.

Ceramica rosie, obtinuta prin ardere in sistem oxidant, a preluat elemente de traditie romana. Pentru a se obtine, vasele se inmoaie dupa uscare intr-o substanta coloranta obtinuta din huma amestecata cu apa, aplicandu-se apoi decoratia.

In functie de modul in

Ceramica neagra este de origine dacica, avand o mare importanta in Dacia preromana. Pentru a se obtine aceasta, pasta este supusa unei arderi incomplete (ardere inoxidanta), prin inabusirea cuptorului intr-un anumit moment. Astfel, vasele se ard in gropi de forma unui trunchi de con cu varful in sus, adanci de pana la 1,5 m. Alaturi se sapa o groapa care comunica cu prima printr-un canal mic si in care se face focul. Vasele se pun in prima groapa. Cand acestea sunt patrunse de foc si capata o culoare rosie, se acopera cu un strat gros de lut umed, cu care se astupa si canalul de legatura dintre gropi. Arderea continua deci fara oxigen, iar vasele capata culoarea cenusie sau neagra. care este arsa, ceramica poate capata culoare neagra sau rosie.

Dupa modelare, vasele se lasa la uscat cateva zile, la umbra si apoi se ard in cuptoare speciale, dupa ce au fost in prealabil ornamentate si eventual smaltuite (la blide se smaltuieste numai partea interioara si marginile).

Barbatii scot lutul din locuri speciale, il aduc in gospodarie si il framanta cu mainile, picioarele, sau cu un ciocan mare de lemn, amestecandu-l cu apa. Pasta astfel obtinuta se curata de impuritati, taindu-se in felii subtiri si se lucreaza apoi l

Roata e formata din doua discuri, unul mai mic sus si unul mai mare in partea de jos, acestea fiind unite printr-un ax vertical. Pe discul de sus se punea bulgarele de pamant, iar discul de jos era miscat de olar, imprimandu-i cu piciorul o miscare circulara destul de rapida. Astfel, roata se invarteste, obtinandu-se forme circulare cu contur regulat. Formarea vasului necesita o tehnica deosebita si o viteza de lucru mare, pentru ca pasta nu trebuie sa se usuce (uneori vasul se realizeaza chiar in 40-50 de secunde).a roata.

Olaritul este o munca obositoare, necesitand forta, indemanare si cunostinte deosebite, orice greseala putand avea drept consecinta distrugerea vasului; de aceea, olaritul este un mestesug rezervat in exclusivitate barbatilor, femeile ajutand eventual doar la decorat. 

olaritul


Prin anii 300 i.H. celtii aduc in spatiul dacic roata de olarit, motivele de origine celtica regasindu-se si astazi in ceramica romaneasca.

Olaritul se practica inca din vremuri stravechi, marturie stand frumoasele vase de ceramica din epoca neolitica, epoca in care pe teritoriul Romaniei s-a dezvoltat o civilizatie remarcabila. 

olaritul


Meşteşugul olãritului poartã în sine o întreagã mitologie, cãci aparent simpla modelare a lutului este asociatã cu însãşi creaţia divinã. Vasele de lut sunt ele însele reflectãri ale universului uman, cu formele şi culorile sale, transpuse stilizat în lutul moale. Cele mai multe poveşti despre olãrit vi le pot spune chiar cei care au reuşit sã poarte meşteşugul peste timp, pânã azi. La fel ca prelucrarea fibrelor textile şi tot graţie dezvoltãrii tehnicii şi industriei, olãritul stã şi el sub permanenta ameninţare a dispariţiei. Centrele de ceramicã din ţară care mai sunt active astãzi meritã vizitate, iar olarii, credincioşi lutului, trebuie încurajaţi şi susţinuţi.

olaritul